Interaktivní hračky: dítě se s nimi necítí samo

Žhavým trendem současnosti jsou interaktivní hračky. Co od nich mohou rodiče očekávat? Jsou to takové, které na dítě reagují, a tím jej baví a učí. Zabaví, protože svítí,, vibrují, pohybují se, a dokonce i mluví, což na dlouhou dobu upoutá pozornost dětí a popřípadě vykouzlí úsměv na jejich tváři. Na druhou stranu stimulují vývoj hrajícího si dítěte, protože interakce mezi ním a hračkou vede k tomu, že se učí nové dovednosti nebo rozvíjí již existující. Interaktivní hračky fungují tak, že se jich batole dotýká, mačká je, mlátí do nich kladivem, objímá je nebo s nimi jinak přichází do kontaktu a ony reagují – hučí, hrají si, svítí nebo mluví. Funkčnost tohoto typu zařízení je působivá.  

To, že hračka reaguje na aktivitu dítěte, posiluje iluzi, že je s ním někdo živý, a maminka bude mít více času na nachystání svačiny nebo jinou důležitou činnost. Děťátko může jen tak po očku sledovat. 

Nezahánět nudu, ale rozvíjet potenciál

Prostřednictvím kontaktu s hračkou se dítě nejprve učí principu příčiny a následku. Když přijde na to, že hračka pracuje na základě jeho pokynů, zvýší se mu sebevědomí. Toto je předehra ke stimulaci smyslů: zraku, zvuku nebo hmatu. Složitější interaktivní hračky rozvíjejí koncentraci, paměť, představivost a dokonce i kreativní dovednosti při řešení problémů. Menší děti mohou procvičovat svaly interakcí s hračkou, např. natahují ruce nebo tisknou ruce na hračku, zatímco starší děti se mohou učit novým dovednostem.  

Díky vystavení interaktivním hračkám může dítě rozvíjet téměř tolik dovedností, kolik existuje typů takových doplňků. Batole bude se úspěšně seznámil s barvami, čísly, písmeny, ale i s hlasy zvířat a zvuky různých zařízení a dokonce i s nejznámějšími písněmi velkých skladatelů. Jediným omezením je fantazie výrobců a věřte, že je velmi velká. Přijímané podněty způsobí, že batole bude dychtivější zapojovat se do různých typů kontaktů – jen bude aktivnější a zvědavější na svět. Fyzická stimulace povzbuzuje děti k rozvoji manuálních a motorických dovedností: plazení a chůze.

Nezahltit množstvím, ale dobře vybrat

Jak už to bývá, vždy se najdou příslušníci starší generace – staromilci, kteří poukazují na to, že děti už si neumí hrát. Argumentují, že dříve stačil pytlík kuliček nebo jedna dřevěná panenka, a děti měly o zábavu postaráno na celý den. Je pravda, že zatímco počet narozených dětí v Evropě klesá, hraček se prodává stále více. Jednak je to důsledkem konzumního způsobu života žitého podle hesla “Nakupuji, tedy jsem”, jednak se tak děje kvůli špatnému výběru kupujících. 

Zvířátka figurují v každém přehledu nejprodávanějších hraček

Např. vybrat hračku pro roční, dvouleté či tříleté dítě je docela problém. To se nespokojí jen tak s ledajakým chrastítkem, jenže na náročnější hry je ještě malé. V tomto věku jsou děti hodně zaměřeny na pozorování a zajímají se o vše, co se kolem nich děje. Nejvíce je baví napodobovat dospělé. Interaktivní hračky jsou pro ně ideální. Oblíbené jsou zejména: 

  • jakékoliv hračky s barevnými tlačítky, po jejichž stisknutí se něco rozsvítí nebo rozezvučí. Zapojují motoriku a podněcují fantazii.
  • plyšová zvířátka, která reagují na hlazení, jsou schopna pohybu a mohou být dětmi krmena. Láska ke zvířatům přetrvává (zejména u dívek) až do puberty, ale v batolecím a mladším věku je u obou pohlaví stejná. Dříve byly děti se zvířaty všeho druhu v užším kontaktu, dnes je doba taková, že si nato pouze hrají. Ne každá matka nechá dítě s živým zvířetem o samotě a dovolí mu vzít si ho do postýlky. S plyšovým zvířátkem, které částečně simuluje vlastnosti živého, je situace úplně jiná. 

Co očekáváte od dětských hraček?

Renata Slaná